
COMMlnEE ON INDIAN AFFAIRS

COMMlnEE ON HOMELAND SECURITY
AND GOVERNMENTAL AFFAIRS

IlANI\IHG MEMftll
SUIlCOMMlTfEE ON hoElI..... F.........oII.l. "'-"GEMEN'l'.

Gov!:IINIoOEHT INfOlUM OON ANO
INTEIIJUo no....... Sl:ClJIl,rv

Stephen Hadley
ational Security Advisor

The White House
1600 Pennsylvania Avenue W
Washington, DC 20500

Dear Mr. Hadley,

'lanitcd ~tatcs ~rnatf
Senator Tom Coburn, MD

Russell Senate Office Building, Room 172
Washington, DC 20510-3604

Phone: 202-224-5754
Fax: 202-224-6008

April 4, 2008

COMMlnEE ON HEALTH, EDUCATION,
LABOR, AND PENSIONS

COMMlnEE ON THE JUDICIARY

IlAHl<lNG 101("'8(11
SUIICOWAI1TEE ON H.........,. RIG>fTS

AND T>fE LAw

In 2006, I chaired a hearing on Iran's nuclear program and U.S. policy options for
confronting the regime. At the hearing, we discussed the three choices we have for dealing with
this terrorist regime: appeasement, military intervention, or democracy promotion. I agree with
most people that appeasing Iran's mullahs would be a disaster to international security and is not
an option. Military intervention is certainly unattractive for a host of reasons and should only be
used as a very last resort when all else has failed. The U.S. and the rest of the free world should
be encouraging democratic voices within Iran that seek institutional reforn1s that make the
government accountable to the good people of Iran.

Each of the witnesses at our hearing who discussed U.S. democracy promotion to Iran
testified that the main public diplomacy tools, television and radio broadcasts, were ineffective
and many times counterproductive to U.S. policy interests. As a result, we initiated an oversight
investigation of the Broadcasting Board of Govemors (BBG). As you know, the BBG is the
independent agency that overseas U.S. international broadcasting including Voice of America
(VOA) and Radio Free Europe!Radio Liberty (RFE/RL).

The inrom1ation we uncovered about VOA Persian TV and Radio Farda, satellite
television and radio broadcasts to Iran, is disturbing and was corroborated by internal analysis
that you commissioned in 2006 through the Iran Steering Group. This study of six months'
content oru,s. broadcasting to Iran was conducted by a Farsi speaking analyst studying Iran for
the Government.

The study concluded that U.S. broadcasts to Iran "fall short of realizing their stated
mission and mandate." Even more troubling, the study illustrates how YOA Persian TV
"routinely invites guests who defend the Islamic Republic's version of the issues, [but] fails to
maintain a balance by inviting informed guests who represent another perspective on the same
issue...

Our oversiglll investigation reached three main conclusions:

(I) Tr::mspareoC)': The American people have no way to know what broadcast content
they arc underwriting unless they speak Farsi. Studies have to be commissioned just to

3310~TTc.N(Il
.col SCUT.. lIo$1ewo

TUlSA. OK 141lJ1-.tOO7
f'k:lN[: 9113__581__1651

100 NDlm1 Bllo.oDw",v
Suott 11120

CIl<1NtDo.I.<l Crrv. OK 73102
PItoNE: 4O!>--nl--<&94\

WWoN.wburn.seoate.gov

11\ SW 0 AIIOlUE

~­LAWTON. OK 7JI501
F'ttofc: S8O-3S1-91178



find out what we're broadcasting, and then those studies are not made pUblic. Even more
alanning. beyond the American people, not even the management at VOA or BBG
responsible for overseeing the content are not able to do so because they are not fluent in
Farsi. This is not real oversight. What's more, transparency has the added effect of not
only retrospective accountability. but deterrence in the planning of programming. if YOA
reporters knew that their programs would be translated and scrutinized by the BBG,
Congress, the State Department. the CIA, the Department of Defense, and other critical
national security agencies, as well as the American people and public watchdog groups,
they'd likely be more consistent with U.S. policy.

(2) Accountability: BSG management structure lacks accountability. Each member of
the Board is solely responsible for a certain geographical region or type of broadcasting
and members generally have an unwritten, mutual non-interference policy, meaning that
Board members do not exercise any sort of oversight, influence or even attention on the
areas of responsibility for other Board members. As such, Board members report to no
one, not even each other, with respect to the content and operations of their areas of
responsibility. Managemcnt structures lead to individual broadcast services in individual
regions operating autonomously without any oversight from above or coordination across
similar services in neighboring or similar regions. For more on this, see the attached
analysis from a 2006 Booz Allen Hamilton study before it was censored by the BBG to
remove all criticism of the Board.

(3) 0 Guidance and Coordination from Key Policy-Making Agencies (State,
Defense, Homeland Security, National Security Council, etc): As you know,
according to U.S. law l

, taxpayer funded international broadcasting must "include a clear
and effective presentation of the policies of tile US government and responsible
discussion and opinion on those policies." While Radio Farda, recently under new
management, appears to have made significant improvements, VOA continues to produce
content that violates this principle. In fact, it would be impossible to comply wilh the law
because there is no coordinated, coherent, and consistent message about U.S. policy
being communicated to BSG services, either generally (pro-U.S., pro-democracy and
pro-freedom), or specific to regions or crises (such as the War on Terror, or the Middle
East). Decisions arc made on the fly, on the ground, and by unaccountable and sometimes
even very biased and negative producers and reporters.

The lack or transparency, accountability, and guidance at the BSG has lead to
counterproductive broadcasts and misguided policies. For example, on December 4th

, 2007,
VOA Persian TV coverage of the 2007 ational Intelligence Estimate (NIE) report 011 lran's
nuclear program included a pre-taped interview with a well-known anti-U.S. professor from
Tehran University, Sadegh Ziba Kalam. According to Iran analysts, Professor Kalam has a long
history of being an apologist for the regime. The VOA interviewer editorialized in the question
by saying,

Now that it is proven frail is 1/01 pursuing /lUciellr weapons programs since 2003, is it
still justified to seek a third round of sanctions?

I 12 USC 6202(b)



[n response, the professor defended the position of the Islamic Republic-that sanctions
were not justified. Knowing the position of the interviewee, the reporter paved the way for this
entire segment of VOA Persian TV to undermine U.S. policy on Iran. There was no rebuttal,
challenge, or "effective presentation of the policies of the U.S. government" presented in the
segment as required by law.

The next day, VOA again undennined U.S. policy by devoting an entire news article to
repeat the claims made by [ran's President Ahmadinejad that the NJE proved Iran was victorious
over the Unitcd States2

• He declared the report substantiates the regime's denial of developing
nuclear weapon capabilities. YOA failed to rebut these claims with infonned, U.S. viewpoints or
quotes from the NIE, such as the acknowledgement that Iran is currently enriching uranium, a
nccessary step towards nuclear weaponization. A few months prior, VOA came under scrutiny
for similar reports that failed to balance inflammatorr statements made at the United Nations by
representatives of thc Bunnese and Iranian regimes.

More recently, on March 10th
, 2008, VOA issued an article, "Sanctions OOen Fail to Hit

Foreign Policy Targets." The article was devoted entirely to a hostile viewpoint on U.S.
sanctions policy which is used to help apply pressure to regimes such as Iran, Burma, and Cuba.

When these types of problems have been brought to the attention of the Broadcasting
Board of Governors, the typical response is denial or a defense of the policy or content. For
example, we recently shared concerns about VOA's "terrorists are freedom fighters" policy with
the current chainnan of the BBG, James Glassman. Mr. Glassman did not consider this to be a
scrious problem. In an internet post made in January on the official YOA News blog4

, Don
Benson, the VOA Central News Division editor, declared the official policy of YOA to ban the
label "terrorists" when YOA reporters refer to groups officially designated as terrorists by the
U.S. government. Mr. Benson explained the policy by stating,

We try 10 keep in mind that one person's "terrorist" is another person's "freedom fighter,"
and that there oOen are political implications in how governments distinguish one group
from another.

We have also spoken with members of the BBG concerning the anti-U.S. bias inherent in
much of the content broadcast to Iran, and have been told that VOA purposely gives a platfornl
to the propaganda of the regime in order to "let the Iranians decide for themselves." As most
U.S. public diplomacy experts believe, the regime in Lran strictly controls all indigenous media
and so has plenty of platforms from which to attack the U.S., defend Iran's horrendous human
rights record support of terrorism, and plan to '\vipe Israel off the map." The U.S. taxpayers
should not subsidize content presenting a balance between the truth and the regime's malicious
propaganda. U.S. broadcasts should be the balance to the propaganda being broadcast by the
regime and others.

l ';Iranian President Claims Victory in Nuclear Dispute," by Sonja Pace, Voice ofAmerica, 5 December 2007
J "Voice of America? Or Megaphone for Iran and the Burmese Junta?," by Claudia Rosell, Rosell Reporl, 8 October
2007
4 http://voancwsblog.blogspot.conl/2008/01/terrorist-vs-rebel-who-dec ides-and-why. hlml



Further, there is a serious lack of strategic planning at BBG. We have recently been told
by several BBG whistleblowers that senior BBG stafT, including the head ofBBG Strategic
Planning, proposed cutting broadcasts to the Balkans and Tibet weeks before both regions sunk
into serious crises. According to these sources, BBG stafT recommended cutting broadcasts to
China by up to half and pennitting the authorization of Radio Free Asia to expire without
alening Congress.

At a time when public diplomacy and broadcasting truth is most crucial to these regions,
such planning is a disservice to the U.S. taxpayers who underwrite U.S. international
broadcasting. While the SSG was figuring out how to convince Congress of this plan, only one
of the current governors of the board objected. If it weren't for the crises that erupted in both
regions, shortly after the cuts were recommended, the BSG would have most likely allowed the
recommendation to be carried out.

Finally, the lack of whistleblower protections at the BSG is troubling. 1n an agency like
thc SSG that needs greater transparency and accountability, whist1eblowcrs are essential in order
to gauge the effectiveness of the agency. On March 8, 2008, after a series ofVOA employees
and outside observers expressed concern about counterproductive content, senior BBG and VOA
officials held a staff meeting with VOA Persian TV in an attempt to silence further
whistleblowers. Employees who have expressed concern before this meeting were already
harassed and intimidated by VOA management.

After the meeting, VOA officials emailed the stafT a summary of what was discussed.
The message reinforced by the email illustrates Soviet-style intimidation used at VOA to silence
whistleblowers. The following are excerpts from the email:

"If you disagree with any work that is being done at [VOA Persian TV], let's talk about
it. Don't feed external criticism."

"Freedom of speech is a tricky issue. There are limits to free speech. You have the right
to speak with elected onicials and outside media but these comments need 10 be made in
the public interest."

"Blogs that discuss our work are a symbol of our success. We enjoy freedom ofspeech in
America. However, I will not stand for people at VOA who undemline our mission."

For these reasons, many believe we should refonn the Broadcasting Board of Governors
and U.S. international broadcasting. The first step is to appoint people to the Board who are
qualified in strategic communications and are committed to transparency, accountability, and
refoffils. The following individuals meet these criterion and are excellent candidates for
appointments to the Board:

Cliff May, President of the Foundation for Defense of Democracy which was founded
shortly after 9/11 to engage in the war of ideas and to support the defense of democratic
societies.



SCOll Carpenter, director the Project Fikra at the Washington institute that focuses on
empowering Arab moderates and liberals in their struggles against extremism.

Enders Wimbush. Senior Vice President of the Hudson Institute. who has a proven track
record in the "\Var of Ideas" while operating Radio Liberty during Cold War.

Another important step towards reforming the SSG is to publicly post English transcripts
of the conlent we broadcast internationally. There have been commitments from members of the
BBG and others in the Administration to bring this transparency to U.S. broadcasts to Iran.
However. VOA Persian TV. citing budget constraints, will not post more than one hour of
transcripts a day. These constraints should be alleviated if the SSG paid nonnal market rates for
the transcripts. According to the BBG, government contractors charge 53,348 for one hour of
translation and transcription. A survey of private sector businesses providing the same services
reveal nonnal market rates ranging from 5500 to 51,800 an hour.

There are several questionable uses of funds at BBG that can be addressed to relieve
budgetary constraints. For example, in 2006, Congress gave $36.1 million to VOA for
democracy promotion in Iran, but S13.8 million was diverted for agency-wide infrastructure
improvements. There are also offsets from the State Department or foreign operations that we
can discuss. as I have mentioned to you, to help cover translation costs.

Thank you for looking into my concerns with U.S. public diplomacy and strategic
communications. If you would like 10 discuss this further, please feel free to call me or my staff,
Trey Hicks, at 202.224.2254.

~
Senator Tom Coburn, M.D.


